כללים ליישום נוהל מחיקת חובות

9/2024

כללים ליישום נוהל מחיקת חובות 

כללים וקריטריונים ליישום הוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים 5/2012 לאישור מליאת המועצה .

הכללים נועדו לקבוע את תהליך הטיפול בחובות אבודים שהמועצה מעריכה שאינם ניתנים לגבייה ,ולסייע בהבנת הפעולות הנדרשות לביצוע לגביית חובות וקביעה מהם המקרים בהם חוב נחשב אבוד. כמו כן, נועד הנוהל לקבוע את דרך הטיפול במחיקת חובות, קרי הפחתת ריבית וכיוצ"ב . 

הנוהל מבוסס על חוזר מנכ"ל משרד הפנים  5/2012 (להלן" חוזר מנכ"ל"). בהתאם לחוזר מנכ"ל, יש לקבוע סדרי עבודה בעניין הליכי הגבייה שיש לנקוט ביחס לחובות שהצטברו במערכת הגבייה.

המועצה תמחק חובות בהתאם לנוהל זה, ובכפוף לנוהל מיצוי הליכי גביה שאושר ע"י מליאת המועצה.

מובהר כי אין בכללים המפורטים להלן, כדי לגרוע מהוראות ודרישות נוהל מחיקת חובות. בכל סתירה שבין ההוראות המפורטות במסמך זה, לבין הוראות הנוהל , תגברנה הוראות נוהל מחיקת חובות .

כללים אלה מאמצות בעיקרן את ההנחיות שפורסמו בחוזר מנכ"ל.

1. מחיקת חובות אבודים: 

המועצה מאמצת את הכללים ומבחני המשנה למחיקת חוב ארנונה בהתאם לחוזר מנכ"ל , על פי נוהל מחיקת חובות , מחיקת חובות  תתאפשר אך ורק בקיום התנאים המצטברים הבאים:

    1. העדר זכות בנכס - המועצה תערוך בדיקת העדר זכויות בנכס נשוא החוב או בנכס אחר בעל ערך כלכלי של ממש שמימושו יכול לאפשר את פירעון החוב או חלקו.
    2. החוב בפיגור של לא פחות מ-3 שנים .
    3. מיצוי הליכי גבייה :  יש צורך בנקיטת הליכי גבייה מנהליים על פי דין שישקפו מאמץ רציני לגביית החוב , לתשומת הלב לנוהל מיצוי הליכי גביה המסדיר את סדרי הפעולה לצורך הוכחת נקיטה בהליכי גביה ומיצויים לשם קביעה כי מדובר בחוב אבוד.
      1. ביצוע איתור נכסים הרשומים בטאבו או במינהל או בחברות משכנות ויו"ב.
      2. ביצוע איתור נכסים במרשמים שונים: משרד התחבורה, רשם החברות וכיו"ב.
      3. ביצוע חקירה במקרים בהם גובה החוב מצדיק את עלות החקירה.
      4. הזמנת החייב לחקירת יכולת .
      5. נקיטת הליכים של פשיטת רגל/חדלות פירעון עד לסיומם, ככל שהליכים אלה יביאו תועלת ממשית למועצה;
      6. נקיטת הליכי פירוק בתאגיד עד לסיומם אלא אם כן היועמ"ש והגזבר חיווה דעתו כי עלות הפעלת הליכים אלה גבוהה ביחס לחוב;
      7. נקיטת הליכים כנגד בעל השליטה בהתאם לסעיף 8 ג לחוק ההסדרים במשק המדינה;
      8. לגבי חייב שנפטר בדיקת היקף העיזבון והיכולת לממשו.
      9. היעדרות החייב והניסיונות לאתרו .
      10. משלוח מכתבי התראה.
      11. הוטלו עיקולים שלא הניבו מקורות לגבייה(עיקולי בנקים, עיקולי משכורת וכו').
      12. החייב הוכרז חדל פירעון.
      13. הוטלו הגבלות בתיקי הוצל"פ.
      14. צורף דו"ח סוציאלי המפרט את מצבו של החייב, ככל שהחייב מטופל על ידי מחלקת הרווחה;
      15. המועצה תהא רשאית שלא לפעול בנקיטת הליך זה או אחר במקרים המתאימים לכך, כאשר עלויות נקיטת ההליכים, אינן סבירות ו/או לדעת היועמ"ש להליכי גבייה, הליכים אלו לא יובילו לגביית החוב;
      16. בכל מקרה של בקשה למחיקת חוב , תצורף חוו"ד יועמ"ש לגביה כי מוצו כל הליכי הגביה ולא נראה שניתן לגבות את החוב.

 

  1.  מחיקת חובות שאינם אבודים מטעמים אחרים:

 

    1. אימוץ הכללים ומבחני המשנה למחיקת חובות ארנונה בהתאם לסעיפים 3.1,3.2,3.3 לנוהל  לצורך מחיקת חובות.
    2. על פי נוהל מחיקת חובות , תותר מחיקת חוב של יחיד אם החייב עומד בתנאים שנקבעו בתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה ) התשנ"ג-1993 או בהתאם לתנאים שנקבעו על פי דין וכמפורט בנוהל מחיקת חובות .
    3. מחיקת חוב ארנונה באופן רטרואקטיבי במקרה של חוב יחיד , תותר בכפוף להגשת בקשה בכתב על ידי החייב לה יצורפו כל המסמכים התומכים בבקשה .
    4. המועצה תהא רשאית למחוק חוב , אם מדובר בחוב של יחיד, אשר נוצר בתקופה שבה החייב היה זכאי להנחה על פי תקנות ההנחה, או לפי כל דין, אשר קובע הנחה בארנונה וההנחה לא נוצלה מסיבות חריגות (כגון אי הגשת בקשה או אי תשלום יתרת הארנונה באותה שנה בשל אי יכולת כספית). מחיקת החוב תהיה עד שיעור ההנחה הקבוע בתקנות, במועד בו היה זכאי החייב להנחה או לפי כל דין– כל זאת בהתחשב במצבו החומרי של המבקש בעת הגשת הבקשה למחיקת החוב .
    5. מחיקת החוב מותנית בהסדרת תשלום יתרת חוב הארנונה של החייב.
    6. לחילופין המועצה תהא רשאית למחוק חוב, אם מדובר במקרה שבו ישנם חובות ארנונה מתקופה קודמת, בה לא היה החייב זכאי להנחה, אולם במועד מחיקת החוב ,החייב זכאי להנחה בהתאם לתקנה 2  לתקנות ההנחה מארנונה ו/או לפי כל דין .

יודגש כי המחיקה תתאפשר רק במקרה שלחייב אין נכסים בעלי ערך כלכלי שניתן לעקלם )במסגרת זו יבדקו חשבונות הבנק של החייב לצורך ווידוא כי אין בהם נכסים של ממש).

כמו כן, מחיקה תתאפשר רק אם לחייב אין יכולת השתכרות – החייב מעל גיל פנסיה ו/או בעל מגבלה רפואית המונעת ממנו לעבוד ועיקר פרנסתו של החייב הינה מקצבאות ביטוח לאומי, וכי במועד בחינת הבקשה לא מתגוררים עם החייב אנשים בעלי כושר השתכרות .

 

    1. ניתנה חוות דעת ממליצה של גזבר המועצה ומנהלת מחלקת הרווחה במועצה  ביחס לבקשת החייב למחיקת החוב.
    2. מחיקת החוב מותנית בהסדרת תשלום יתרת חוב הארנונה של החייב.

 

  1. כללים למחיקת הפרשי הריבית :

3.1   על פי נוהל מחיקת חובות , ככלל יתרת חוב הארנונה תשולם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית ממועד התגבשות החיוב , אולם במקרים מסוימים ניתן יהיה לבחון אפשרות למחיקת ההפרש שבין ריבית הפיגורים לבין ריבית החשב הכללי, וזאת בהתקיים התנאים הבאים ו/או המקרים הבאים:

3.1.1               הוכחת חוסר מודעות של החייב לחוב בשל אי קבלת הודעות חיוב דרישות תשלום לאורך זמן.

3.1.2              אי מתן מענה של המועצה לפניות בכתב של החייב במשך תקופה ארוכה, מטעמים שאינם תלויים בחייב. במקרה זה תתאפשר מחיקת הפרשי הריבית שהצטברו בשל תקופת העיכוב בלבד.

3.1.3              מקרים שבהם קיים חשש לקיומם של התיישנות ו/או שיהוי בגביית החוב.

3.1.4              מחלוקת כנה ביחס לקיום החוב כולו ו/או חלקו.

3.1.5              חייבים המצויים בהליך חדלות פירעון ו/או במקרים של הוכחת חובות גדולים למועצה ו/או לגופים אחרים וכן מצב כלכלי /חומרי/ו/או מצב רפואי חריגים, היוצרים קושי ממשי בגביית מלוא החוב.

3.2                  בכל אחד מהמקרים הבאים , תהיה המועצה רשאית לשקול מחיקה של שיעור    ריבית  פיגורים גבוה יותר, כפוף להוראות נוהל מחיקת חובות וקבלת המלצה של גזבר המועצה ויועמ"ש המועצה ומנהלת מחלקת הרווחה.

3.2.1               במקרים חריגים בהם הוכיח החייב כי עקב מצב כלכלי חומרי או רפואי קשה במיוחד לא תתאפשר לו לשלם את החוב ו/או לקבל בקשה לקבלת הנחה במועד.

3.2.2              במצב בו התקיימו לפחות 2 מהמקרים המנויים בסעיף 3.1 למסמך זה.   

3.3                    אין בידי החייב נכסים בעלי ערך כלכלי של ממש למעט נכס בו הוא מתגורר ובמסגרת זו יבדקו חשבונות הבנק של החייב לצורך וידוא כי אין בהם נכסים של ממש.